Fremme respektfull forretningsetikk
Fremme respektfull forretningsetikk
Ved å fremme respektfull forretningsetikk beskytter vi de ansattes rettigheter, oppmuntrer til ærlighet og deltakelse og jobber for å motvirke diskriminering, bestikkelse, korrupsjon og barnearbeid. Vi jobber kontinuerlig for å sikre vår interne forretningsetikk og fokus er på atferd som får oss til å handle riktig. For å fremme respektfull forretningsetikk har vi valgt to strategiske initiativ:
- Ansvarlige innkjøp
- Transparent kommunikasjon
Ansvarsfulle innkjøp
Vi fokuserer på en transparent og bærekraftig forsyningskjede for både ansatte, miljø og samfunn. Det er viktig for oss å sikre ansvarlig.
- Vi har analysert verdikjeden vår for å identifisere risiko for brudd på arbeidsforhold, menneskerettighetene og korrupsjon.
- Vi anser risikoen for å være relativt lav ettersom mer enn 98 prosent av leverandørene våre er lokalisert i Europa, og de utgjør litt over 99 prosent av innkjøpsvolumet.
- Landene vi handler med, der vi har identifisert den høyeste risikoen for arbeidsforhold og menneskerettigheter, står for under en prosent av innkjøpsvolumet vårt.
Ansvarsfulle innkjøp – eksempel på gjennomførte aktiviteter
Vi har en aktiv bærekraftsdialog med våre største leverandører, for sammen å synliggjøre og forbedre viktige bærekraftaspekter. Dette arbeidet vil intensiveres i fremtiden.
- Ved å skape gode relasjoner til våre første generasjons leverandører og sammen bygge kunnskap og forståelse av bærekraftspørsmål, tror vi at vi også kan nå ut til de delene av verdikjeden som vi ikke har direkte kontroll over.
- Vår ambisjon er at alle våre innkjøp skal gjøres fra leverandører med bærekraftige og ansvarsfulle forhold.
Mål
100 % av våre store leverandører har akseptert våre etiske retningslinjer.
Transparent kommunikasjon
Med transparent kommunikasjon mener vi at vi må fortsette å kommunisere på en ærlig og transparent måte, både internt og eksternt, og vi må ta vårt ansvar for å dele kunnskap og bevissthet rundt bærekraftige valg. Vi ønsker å skape forutsetninger for en bærekraftig hverdag, her og nå, og for fremtidige generasjoner, uavhengig av relasjon til oss – ansatte, partnere, leverandører, kunder, samfunnsmedlemmer eller andre interessenter. Vårt bærekraftarbeid i 2019 har gitt oss verdifull kunnskap, slik at vi i fremtiden i enda større grad vil være i stand til å hjelpe våre kunder med å ta kloke og bærekraftige valg.